11 februari 2008

Mån 11 feb: Spinning x 2

Uppladdning, uppvärmning, fokus, fokus, fokus. Hårdkörning. Nära max, nära max, nära max. Och så max. Sedan, nedvarvning. Lite stretch. Pusta ut. ...och så alltihop igen!

Snabba pedaler

Hötorgets okrönte spinningdrottning Pia bjöd på två pass där vi hela tiden skulle ligga på 80-90% av max. Ingen mjölksyra. Men nära på. Min pulsklocka skvallrar om en medelpuls på nästan 80% och max på 94% så jag lyckades pricka in det ganska rätt.


Det första passet var fullsatt och jag hade Nilla bredvid mig. En full klass betyder nästan alltid fullt ös medvetslös och det är en underbar känsla att köra ikapp med en hel sal med folk. Pass nummer två bjöd på Coola Karin som cykelkompis, i övrigt färre deltagare men ett tightare gäng som alla peppade varandra. Det mina vänner, är riktigt coolt. Snacka om att vara med i ett lag!

Men det var inte frid och fröjd och oj vad kul under alla 110 minutrarna. Under andra passets första 18 minutrar var det snarare pest och pina. Jag hade ont i baken och ont i händerna (styret är så hårt..) och cykeln var jäkligt obekväm. Uppvärmning nummer två kändes evighetslång.

Sedan hände det något. Det var som om allting bara lättare. Jag kunde dra på motstånd, dra på pedalvarv och det bara flöt på utan ansträngning, som Sanna Kallur brukar säga efter ett riktigt bra häcklopp. Sadeln var plötsligt stoppad med bolster och hur skön som helst. Träningsglädjen sprutade och det var underbart, fantastiskt och helt och hållet störtskönt.

10 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Psst... se till att ha lite plats i magen i morrn bitti, för här bakas det kan jag meddela!

Sofy sa...

Men åhhh... hallå! Inte göra så! Inte dessa ord om puls och adrenalin och nära att sprängas...jag blir ju galen då.

Nåja. Kul för dig tjejen!
kram kram

Anonym sa...

Du vet verkligen hur du ska förmedla sann träningsglädje och få mig att känna motivationen stiga till toppen! Tack!

Anonym sa...

Åååh, jag älskar den känslan på cykeln.... Hoppas den infinner sig i morgon kväll!

Sporty Spice sa...

Visst är det härligt när man plötsligt bara kommer i ett flow. Lovely!

Anonym sa...

Gud, vad härligt det låter! Varför händer detta inte mig på ett spinningpass!? :-)

Anonym sa...

Kan tipsa om cykelhandskar, det hjälper verkligen

Felicitas sa...

Kan det ha varit dig jag såg på spinningen på Zenit i morse? :) Vågade inte gå fram och fråga, men tyckte att jag kände igen dig.. ;)

Puma sa...

Nilla:
Jag har alltid plats för nybakat!

Sofy:
Flåt men... jag tränar ju lite för dig med! :-)

Emelie:
Roligt!

Fredrik & Sporty:
Ja den/det var störtskön/t!

Bille:
Tja, bra fråga. Det kanske kommer!

Maria:
Måste det vara speciella handskar eller funkar ett par casall gym/konditionshandskar?

Felicitas:
Ja det var jag! Var satt du?

Anonym sa...

Ooo, träning när den är som bäst! Tack för en inspirerande blogg!