24 januari 2009

Back to basics

Tack och lov för träningen.

Pryläckel

Jag ser många anledningar till varför träning är typ det bästa som finns. Nu är det kanske som så att det allra bästa som finns egentligen är riktigt mjuka och saftiga muffins, men jag försöker förtränga det just nu eftersom muffins inte platsar i min kostcirkel. Efter att ha insett att internet tagit slut när jag satt i soffan ikväll, surfade jag in på sajter och bloggar jag inte brukar läsa, och kom på ännu en anledning till varför jag älskar min träning.

Internet, så som jag använder det, tog slut för en timme sedan. Jag tittade plötsligt upp från skärmen och sa till Grabben att jag inte visste var jag skulle surfa in härnäst. Jag hade surfat runt på allt jag brukar surfa runt på och som stillar min internethunger. Under några sekunder trodde han nog att jag var sjuk, sedan sjönk han ner i sina bokföringspapper igen och glömde bort mig.

Eftersom jag inte hade så mycket annat att göra, och inte alls hängt med i filmen Eternal sunshine of a spotless mind som stod på tv:n, surfade jag in på andra siter. På sminkbloggar. På shoppingsidor. På siter och bloggar med kändisskvaller. Och jag kände med ens en våg av pryläckel och en enorm trötthet. Jag orkade inte med att läsa ännu ett skönhetstips, orkade inte kolla på ännu en produkt att köpa, ännu en kändisbild, ännu ett läppstift som tydligen är helrätt i vår.

Det var då jag kände att träningen befäste sin plats i mitt hjärta ännu mer. Trängde sig in ännu lite djupare. När jag tränar kommer jag så mycket back to basics det bara går. Jag är aldrig så mycket jag själv som när jag tränar. När jag är där, mitt bland maxpulsen, skiter jag i rean på Asos, att det är skira ögonskuggor som är trendigast i vår. Jag kan inte bry mig mindre om Katie Holmes nya frisyr, outlet-måsten i Barkarby och alla prylar som finns på Bluebox som måhända är kul men inte särskilt nödvändiga.

Back to basics

När jag tränar påminns jag om att det viktigaste i världen är jag själv, inte hur Madonna retuscherats snyggare på sina senaste bilder eller den där lila ögonskuggan jag tydligen bara måste köpa. Känslan av "jag" är den renaste känslan jag känner till. Träningen, och känslan av jag, är min livlina till att förbli den jag är när pryl-, shopping- och kändishetsen härjar som mest.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket toppeninlägg! Du satte ord på en känsla jag haft så länge nu :) Tack!

Miss Agda sa...

Det var riktigt bra skrivet, tjejen! Gonatt!

Lena sa...

Jag hade reflekterat över det, men inte satt ord på det. Nu gjorde du det. Jag älskar kläder, men varje gång jag surfat runt så känner jag mig endast otillräcklig. När jag läser träningbloggar känner jag mig endast upplyft och ännu mer träningssugen;)

Anonym sa...

Du satte tummen på rätt ställe :)
Jag har gott från det du beskriver till att det viktigaste är att må bra och det gör man av träning inte välfylld garderob :)

Mia sa...

Exakt!

Anonym sa...

Håller med både dig och föregående personer.

Anonym sa...

Håller med dig, men det finns en risk för samma sak när det gäller träning också - rätt skor, rätt byxor, rätt dryck, rätt vätskeflaska o s v. Huvudsaken är väl att man mår bra av det man gör, inte vad man har på sig eller dricker medans man gör det.

Anonym sa...

Mitt i prick, du har så rätt! Idag unnade jag mig ett hårt boxpass, gnistan som bara skriker "jag" kom fram, så härligt!