22 januari 2009

Tor 22 jan: Träning med PT (3/33)

Ben, ben, ben, ben...

Styrketräning

Idag var det dags för PT-träning. Vi håller på att gå igenom mitt styrkeupplägg just nu. Förra gången körde vi bröst, biceps och triceps. Idag ben och mage. Imorgon är det axlar och rygg.

Dagens träningsoutfit.
Inte särskilt spännande - men väldigt bekväm!
(Tröja - Puma, tights - Röhnisch, skor - Nike)

Jag är fortfarande lite trött i benen efter PT-cirkeln i tisdags. Men det glömde jag när jag kom till gymmet. Eftersom SATS i Halmstad mest befolkas av studenter var där riktigt mycket folk när jag kom dit strax efter klockan 15. Jag värmde upp med skejtmaskinen och sedan intervaller på cykel och fick upp pulsen riktigt högt. Det där skulle kunna bli ett riktigt bra pass någon dag om man bara körde lite längre. Kör man 4 konditionsmaskiner + 20 minuter och intervaller på alla får man sig riktigt bra träning. Dessutom hinner man knappt tröttna. Det är långt mycket jobbigare (mentalt) att köra intervaller i en enda maskin i 60 minuter...

Tillbaks till styrketräningen. Vi började med benpress - min favorit. 200 kg var lite lätt men 250 kg var lite tungt så vi körde på någonting därimellan. Sedan körde vi superset: benspark/curl och upphopp. Jobbigt! Upphopp är superjobbigt så det borde vara riktigt bra träning. Sedan följde stående lårcurl och lårcurl i cable och sittande och stående vadpress och crunches på boll och sist men inte minst benlyft på bänk. Och stretch!!! Träningen var rolig och det gör mig så taggad. Nu vill jag inte göra annat än träna. Löpintervaller, PT-cirklar, boxpass - vad som helst. Låt mig slippa jobba, snälla? Jag har inte tid med sådant. Jag ska ju ha roligt och träna! Tur att det snart är imorgon.

12 kommentarer:

Erika sa...

Snyggt att bryta av en svart tränings-stass med röda skor :)

Oj, 200.. du är stark du!

Anonym sa...

Kör du 200 kg normalt på benpress? Låter så himla mycket.

Mela sa...

200 kilo? I benpressmaskin eller i "riktig" benpress? (Alltså 200 kilo är mycket iallafall... Och den riktiga benpressen är ju också en maskin, men du vet en sån med släde där man hänger på fria vikter.)

Anonym sa...

Med risk för att du tror att skivan fått ett hack i sig... 200 kg?

Puma sa...

Erika:
ja, nu känns det mer ok att vara tråkig med svarta kläder. :-)

Till alla andra:
Oj vilket rabalder det blev. Jag hade gärna kört i en "riktig" maskin. Tyvärr finns det bara "oriktiga" maskiner på SATS. Så jag körde alltså 230 kg i en oriktig maskin.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Du är stark i dina skidåkar ben! Å jag är den första som skriver under på det (100 reps å allt det där). Kör så det ryker vännen!

Anonym sa...

=)
men vad är en oriktig maskin?

Em Löfgren sa...

bra jobbat Pumis!! men jäklar vad stark du är i benpress´!!

Anonym sa...

Det är något lurt med benpress. Jag är också sjukt starkt där, även om det var ett tag sedan och jag inte minns några siffor.

Jag kommer ihåg ett instruktionspass på F&S jag var på där tränaren använde benpress som test för att bestämma vikterna till övriga maskiner. Han bara gapade och lade på vikt efter vikt. Jag kan säga som så, den vikten matchade jag inte i övriga maskiner sedan - på långa vägar.

När jag styrketränade mer seriöst en period dissade jag därför benpressen totalt, och började köra squats istället. Tyckte jag fick jobba bättre då. Fick aldrig någon känsla av att tung benpress gav något mer i användbar styrka än att jag jag blev bra på just... benpress.

Puma sa...

Fredrika:
Kanske det. Men jag körde ganska tungt i lårsparkarna också. Fast mindre tungt i alla övningar för baksida lår för de har jag aldrig styrketränat specifikt förut. Men så är det med mig. Stark i ben - och svagare i allt annat. Som chins till exempel. Vi fick sänka och sänka och sänka.

Magda Gad sa...

naturligt: benen stärks efter kroppsvikt relaterat till längd i allt man gör; promenader, att stå upp osv osv. däremot i överkroppsövningar där man använder egen kroppsvikt ska man vara fjäderlätt för att vara stark.

Puma sa...

Magda:
makes some sense!