31 augusti 2007

"Gå inte på bluffen om BMI-fetman"

Jag lunchsurfar lite mer. Och hittar en intressant artikel som ställer sig tveksam till BMI.

BMI-bluffen

Jag, George Clooney, Matt Damon och Brad Pitt har en sak gemensamt. Vi är alla överviktiga enligt BMI-skalan. Att jag är det vet jag ju eftersom jag räknat ut mitt BMI ungefär en miljon gånger. Att skådespelarhunkarna är det påstås i en artikel i SvD.

Vi vet redan att BMI inte är ett särskilt tillförlitligt verktyg. Det tar ju inte hänsyn till ålder eller muskelmassa eller matvanor.

Journalisten Anna Larsson på SvD ifrågasätter i sin artikel BMI-begreppet och skriver:

"Och trots att stora delar av världens befolkning, på grund av bättre levnadsförhållanden, har blivit både längre och muskulösare har gränsen för BMI-skalans definition av övervikt sänkts. Senaste gången det skedde var i slutet på 1990-talet då WHO sänkte överviktsgränsen från ett BMI på 27 till 25. Något som gjorde bland andra 37 miljoner amerikaner överviktiga över en natt. Bakom beslutet låg en rapport som till stora delar finansierades av läkemedelsföretaget Hoffman-La Roche, till verkaren av bantningspillret Xenical, som man väl får förmoda skrattade hela vägen till banken."

"Gå inte på BMI-bluffen. Tänk efter nästa gång du läser om någon ny supermetod som lovar att jaga bort extrakilona till midsommar. Ifrågasätt läkaren som sjukdomsförklarar dig och sätter dig på diet bara för att du har 28 i BMI, fast du äter när du hungrig, motionerar regelbundet och är frisk som en nötkärna."

Hela artikeln finns att läsa här.

Inga kommentarer: