26 augusti 2007

Sön 26 aug: Dålig dag på gymmet

Klüft räcke inte till. Eller så var det fikats fel.

Uppladdning

Jag hade legat hemma och laddat duktigt. Sett Klüftan vinna och slå rekord och sedan tungviktsmötet på 100 meter. Och visst var jag laddad.

Men mellan TV:n och träningen fikade jag med en kompis. Där, någonstans i kaffekoppen på Mälarpaviljongen på Kungsholmen, försvann uppladdningen och mitt fokus. Och under min promenad längs Norr Mälarstrand började det regna också.

Intervaller


Jag hade planerat för intervaller. Till och med hört av mig till tränar'n för att få ett hum om hur jag skulle lägga upp dem. Jag hade planerat för 8 men tyckte att det var svårt vilken fart jag skulle lägga dem på. Han hade inget bra svar, men sa att jag skulle springa så pass att jag verkligen inte skulle klara 9. Istället så pass fort att jag kanske till och med bara skulle orka 7 intervaller, och kanske bara 1.5 minuter istället för 2 minuter (som också var mitt mål eftersom jag planerat för långintervaller). "Hellre kämpa och bli trött, än att inte bli trött", som han sa.

Nu gick det tyvärr inte som planerat. Visst, jag gjorde 4-5 intervaller eller så. Men det var liksom tråkigt. Motivationen och fokuset var inte där. Det var inge folk på gymmet och hörlurarna höll på att trilla ur öronen hela tiden. Så jag gick av löpbandet efter en kvart.

Styrka

Sedan tänkte jag att jag skulle köra lite styrka istället. Jag hade ett ganska digert program framför mig med både ben och axlar. Men eftersom motivationen var kvar i kaffekoppen på Kungsholmen satsade jag på tre övningar: benpress, adductor och abductor.

Benpressen är min favorit. Den kan jag köra utan motivation och fokus. Det går liksom av sig själv. Abductorn med. Med adductorn är också ganska tråkig.

Slutsats

Jag gick hem från gymmet lite halvt besviken. Men bara halvt. Jag har liksom aldrig varit bra att träna på en söndag. Dessutom vet jag att jag har en ganska intensiv träningsvecka framför mig. Jungfru som jag är så är den redan planerad.

Jag - laddad före gymmet:

Jag - förgrymmad efter gymmet:

2 kommentarer:

Anonym sa...

så där kan det vara ibland =( motivationen bara dör, på en sekund, från ingenstans så slår en tanke "jag har ingen lust att träna mer... ever"... men lika fort som motivation försvinner kan den komma tillbaka! det är det positiva!

Anonym sa...

så där kan det vara ibland =( motivationen bara dör, på en sekund, från ingenstans så slår en tanke "jag har ingen lust att träna mer... ever"... men lika fort som motivation försvinner kan den komma tillbaka! det är det positiva!