28 augusti 2007

Tis 28 aug (forts.): Fartlek

Vad gör man mellan Top Model och So You Think You Can Dance? Tränar fartlek förstås.

Fartlek

Fartlek är nog den roligaste löpträningen som finns. Eller vänta nu, kanske det är intervaller? Eller långpass? Hmm, nu blev det svårt. Men, fartlek är i alla fall jäkligt kul - för man kan göra lite som man vill.

Såhär skriver webbplatsen Göteborgsvarvet om fartlek:

"Fartlek är som det låter en lek med farten. Antingen bestämmer du innan hur länge du skall öka farten och hur länge du skall jogga emellan, eller så springer du helt på känsla ex. hårt uppför backar, tre lyktstolpar, två lyktstolpar etc. //Fartlek kan du variera hur mycket som helst och dessutom är det en kul form av löpträning."

Mina 5km

Det blev fem kilometer fartlek. En ganska lagom runda. För om man bara vill så har man chansen att bli riktigt trött. Jag räknade lyktstolpar för det mesta. Ibland två. Ibland fem.

Den största utmaningen var den långa backen efter dryga två kilometer. Jag vet hur seg den är. Och hur den är så mycket längre än man tror. Så jag började lugnt och körde någon hemsnickrad variant av stegrande fartlek. Ju längre upp i backen jag kom, desto fortare gick det. Benen brände ordentligt när jag närmade mig krönet och när jag kom upp fortsatte jag att
springa några meter till för att liksom vara "över och förbi" krönet. Det var först när jag stannat av som jag började flåsa. Och det fick mig att undra - hur andas jag egentligen när jag springer backar? Det där måste jag fundera på.


Det är något speciellt med att springa ute kalla höstkvällar (även om det bara är augusti). Man känner sig liksom lite duktigare. Och det gör passet lite lättare. Och känslan efteråt mycket bättre.

Nu längtar jag efter nästa backpass. Måste analysera andningen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

kommit fram till nån analys? andas du inte i uppförsbackarna? fast det är skönt att flåsa efter en ansträngning, så man vet att man får i sig ordentligt med luft! ;)

Anonym sa...

Att flåsandet kommer efteråt beror på att du samlar på dig en syreskuld. Under löpningen uppför börjar kroppen jobba anaerobt, när syret iinte räcker, alltså träning med mjölksyra. När du sedan sänker farten försöker kroppen "andas ifatt". Precis som efter ett 400 eller 800-meterslopp... har du tänkt på hur Wissman aldrig kan sluta flåsa när han ska intervjuas?

Puma sa...

Cia:
Bra kommentar - tack! Låter väldigt logiskt så den tar jag till mig!! Jättetack!

Cecilia sa...

Jag gillar att springa, eller borde kalla det jogga det går ju inte så snabbt... Jag har dock inte hajat detta med fartlek och intervaller, tycker inte att det är så kul men insett att jag behöver det för att förbättra min tid. har du några tips?

Puma sa...

Cecilia: Börja med lite fartlek - några stunder då du försöker höja farten lite. Du behöver inte springa så fort du kan och dö på kuppen, utan öka bara farten till nästa lyktstolpe liksom. Sedan kan du sänka farten igen och åter öka mellan två andra lyktstolpar eller uppför en backe eller så. Se det som en kul grej. Och för min del kan det kännas lättare att tänka "jag ska bara springa fort fram till det där huset" istället för "shit nu måste jag springa fort i 30 sekunder till". Jag antar att det är psykologiskt... :-) Hoppas det funkar iaf. Och att ha något bra i öronen kan också hjälpa... :-)

Cecilia sa...

Puma: Tack för tipset, ska pröva det! Och såklart så har jag alltid något bra i öronen, det är ju mycket enklare att ta i lite extra då! :)