01 september 2007

Lör 1 sep: Morgonjogg

Det är september. Det är höst. Det är sol. Det var perfekt för en morgonjogg.

Jogg runt trekanten

Jag vaknade klockan 9 och sa att jag skulle ut och morgonjogga. Sedan somnade jag om och vaknade inte förrän strax före 12 och undrade var min morgonjogg tog vägen. Visst blev det en jogg ändå. Och eftersom jag sprang före frukost låter jag den fortfarande gå under benämningen morgonjogg.

Jag hade pulsklockan på mig. Och fotpod. Men jag skulle nog läst bruksanvisningen lite bättre för jag fick inte upp vare sig hastighet eller sträcka på pulsklockan. Det var lite synd, för det kändes som att jag höll ett ganska bra tempo idag.

Rundan gick runt sjön Trekanten i Liljeholmen: nedför Hornsgatan mot Hornstull, över Liljeholmsbron, förbi Liljeholmens T-bane- och tvärbanestation och så ned mot, och runt sjön. Det är en ganska fin runda egentligen. Men det fina liksom störs av de människor som fastnat på parkbänkarna med påsar från Systemet.

(grabben har stannat och kollar utsikten istället, ganska fin sådan - se nedan)

Puls


Planen var att ta det lugnt de två kilometrarna fram till sjön, sedan köra tempo runt sjön och slutligen ta det lugnt hem igen. Det blev nästan så. Förutom att jag bestämde mig för att spurta upp för Liljeholmsbron redan på väg till sjön. Pulsklockan tjöt och varnade för att jag redan var uppe på nästan 90% av max men det stämde inte alls så jag får nog ställa om min maxpuls. 220-ålder ger en för låg maxpuls för både idag under joggen och igår på intervallerna låg jag ofta på 90% fastän det inte alls kändes som så.


Det är svårt med maxpuls. Jag har alltid kört med standardformeln 220-ålder (220-25=195), men den verkar ge för låg maxpuls för mig.

IForm tipsar om ekvationen 207-0.7 x ålder (207 - 17.5=189.5) men det blir ju ännu lägre. Idag var jag uppe på 184-188 slag per minut lite nu och då men kände mig ändå pigg och uthållig på dessa pulsslag. Både denna formel, och den vanliga, kan ju skilja sig upp mot 20 slag.

Jag läser lite på Utsidan om maxpuls. Att maxpulsen inte beror på hur välträna man är vet jag redan. Men vad jag inte vissta var att maxpulsen faktiskt är grenspecifik. Man kan till exempel ha en maxpuls på 200 vid löpning, men bara 190 i i cykling. Man har högst maxpuls i det man är mest vältränad i. Intressant! Men... det hjälper ju inte mig att räkna ut min maxpuls på ett enklare sätt för det (man skulle ju kunna försöka sig på ett "riktigt" maxpulstest men det verkar rätt så jobbigt...)

7 kommentarer:

Terese sa...

Ja, det är klurigt med pulsen. Men det stämmer som du säger att man har grenspecifika maxplser. Därför är det viktigt när (om) man gör ett maxpulstest att det är så likt den grenen som möjligt. Jag har aldrig gjort ett riktigt maxpulstest, men jag har gjort ett på en utbildning i cykelsalen där jag tror jag kom väldigt nära. Precis innan jag slutade trodde jag verkligen att jag skulle spy. Har aldrig tidigare kännt så under ett pass. Visst kan man bli lite illamående nån gång, men det här var en mer intensiv känsla. Intressant. Men 220-ålder stämmer i princip aldrig.

Anonym sa...

Tack!! det ska bli kul med kräftskiva! Ps, läs din kommentar i min blogg igen! hihihi! ;) lätt att trycka på fel tangent! ;

Anonym sa...

verkar krångligt det där med puls! har inga tips direkt, men ser fram emot att läsa dina! =)

Anonym sa...

Ser härligt ut! :D

Anonym sa...

AHa. Det där med att Max-pulsen kunde variera hade jag ingen aaaaning om!!

Puma sa...

Terese:
Då måste man ju göra flera maxpulstest. Eller borde i alla fall.

Emelie:
Host host vad fel det kan bli. Haha!

Dessi:
Jaaa det var det! :-)

Ofelia:
Nä inte jag heller. Tänk vad man lär sig! ;-)

Anonym sa...

Nej, det skulle vara bra att göra ett riktigt maxpulstest.. men jobbigt!
När jag ställde in 220-ålder blev det tokigt det med, kämpade som ett djur och tog i så intensivt så jag trodde jag skulle sprängas, men var i princip omöjligt att komma upp i ens 80 enligt mätaren!