01 september 2007

Fre 31 aug: Intervaller på löpband

Vissa abslutar jobbveckan med en skön after work-öl i en soffa någonstans. Jag avslutade jobbveckan med sköna intervaller på SATS Zenit.

Intervaller med tränar'n

Grabben kom hem från några dagars resa i Sydamerika igår kväll. Det var lite skönt att ha honom - och tränar'n - tillbaka. Speciellt då jag planerat för intervaller idag. Visst går det ganska bra att springa själv med musik i öronen och så. Men det går liksom ännu bättre att ha honom bredvid mig, som kan "rätta till" ben och armar och ge lite tekniktips.

För tips behövs. Visserligen känns armarna känns ganska bra numera. Speciellt när jag kör intervaller. När jag står där på löpbandet och kör en intervall tänker jag på hur sprinters ser ut när de springer och så känner jag mig som Johan Wissman. I alla fall när jag ser armföringen. Men så är armarna det enda jag ser också. Om jag hade sett mina ben skulle tankarna definitivt ha gått någon annanstans. För de är rätt så kassa.

Tränar'n försöker få mig att komma högre upp på något sätt. För just nu springer jag rätt så sittande, rätt så still. Mina höfter är för långt ner. Jag behöver kicka ut lite mer. På TV ser man hur löpare, sprinters såväl som långdistansare, liksom sparkar sig själva i baken. Jag har väldigt långt till mig bak kan jag säga...

Det blev 30 minuter intervaller i alla fall. Och sedan blev det lite styrketräning. Och sedan åkt vi hem och åt lax med quinoa, kikärtor och keso. Enligt VK-uträkningar hamnade mitt kaloriintag på ca 1800 efter träning. Det är lite för mycket. Åt en risifrutti och en bulle som mellanmålsmat och där hade jag kunnat valt något vettigare. Det känns bra att vara med i VK igen - man har liksom bättre koll.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Hur lägger du upp dina intervaller på löpbandet? Är det inte jobbigt att ändra hastighet och så hela tiden? Har ännu inte "vågat" mig på löpbands-intervaller än, men det kanske är lika lätt som ute? =)

Puma sa...

Ingela:
Bra fråga. Jag brukar lägga upp dem lite olika. Kör för det mesta 1-minutersintervaller men häromdagen körde jag ganska många 30-sekunders. På de löpband jag kör så är det jätteirriterande att man måste trycka på uppåt- och nedåtpilarna för att komma upp i den hastighet man vill. Jag har förut kört på löpband där man kan skriva in t.ex. 14.5 direkt på sifferknapparna och det går ju mycket snabbare.

Tvärtemot dig har jag inte testat på så mycket intervallträning utomhus. Där har det mest blivit fartlek. Men, jag kanske borde prova...