06 september 2007

Billig löpträning?

Jag läser ofta att löpning är en så enkel och billig motionsform.

Min kalkyl

Löparskor: ca 1500kr
Löparbyxor: ca 599kr
Löparjacka (vindjacka): ca 599kr
Stadig sport-bh: ca 549kr
Pulsklocka: ca 3500kr
IPod: ca 1650kr

Totalt=8397kr

Vem sa att löpning var billigt?

Behöver jag allt? Nja. Det beror ju på vad målet med min löpning är. Mitt mål är att komma ut och röra på mig, bränna kalorier och bli bättre.

Skulle jag skippa pulsklockan skulle jag inte veta vilken puls jag låg på. Jag skulle missa värdefull information som hjälper mig att träna effektivare och jag skulle missa viktiga motivationsmoment. Och IPoden gör träningen roligare vilket i sig gör att jag tränar mer. Kläderna är viktiga. Inget snack om saken. Så det finns liksom inget jag kan tumma på. Löpning är inte så jädrans billigt som man kan tro helt enkelt.

Vill man träna billigt kan man ju kliva upp och ner på en stol i vardagsrummet istället. Men glöm inte att investera i en sport-bh. Den är fortfarande viktigt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men prylarna är ju nästan halva nöjet ;-)

Lite nyfiken på dina nya löparskor, fortsätt gärna kommentera vad du tycker om dem. Är själv fast med Asics (senaste i 10 åren i samma modell!) och kanske borde även jag testa en annan modell/märke?!

Anonym sa...

Ja...löpning är ju inte alls samma grej utan tillbehören! Det blir nästan värt kostnaderna då, särskilt om man springer mycket :)
Jaa gud ja, banan i gröt måste va något av det gdaste som finns :)

Anonym sa...

hej! Har följt din blogg från andra sidan av liljeholmsbron (midsommarkransen) under en månad nu ungefär... Riktigt peppande måste jag säga, det är så kul att läsa om dina små turer som sker när som helst på dygnet! =) Tack var dagens titt här så stack jag ut på en runda jag också - och så skönt det avr i den svala kvällsluften! Keep up the good work!

Anonym sa...

Fast det finns väl billigare pulsklockor än så.. Man beghöver ju inte köpa den mest avancerade.. :)

Anonym sa...

Jo de kan bli riktigt dyrt med löpning om man vill ha bra grejer =/

Anonym sa...

Det kostar att ligga på topp :-)Jag önskar att jag hade lute löpar"gener" . Det skulle vara så skönt att kunna ge sig ut i naturen lite och springa.

Anonym sa...

GRATTIS på födelsedagen!!! Hoppas du får en härlig dag!
(läste på emelies blogg att du fyllde år :-)

Anonym sa...

haha sant sant, helt billigt är det inte! fast mycket handlar ju om att man skapat ett behov av något, som pulsklockan och iopden! men man vill ju ha såna saker som piggar upp och gör träningen roligare! men slår du ut det på ett år, så blir det inte så dyrt, jämfört med andra sporter! jag har häst och där kan man snacka om att pengarna flyyyyyyger iväg!!

Anonym sa...

JA MÅ DU LEVA JA MÅ DU LEVA!!! grattis på födelsedagen!!!!!!! *stor kram*!

Puma sa...

Oåtliga lilla jag:
Ja, om prylarna finns där vill man ju ha dem liksom... :-)

Sofia:
Nä, precis. Svårt att vara utan dem nu!

Maria:
Åh, roligt med en granne!! Jag ska keepa up om du också lovar att göra det!!

Anna:
Ja det gör det ju och för sig. Men ju bättre man vill ha - desto mer kostar dem. Fast jag drog min gräns vid höjdmeter. Övertalade mig själv att det behöver jag inte... men, klart det hade varit kul att ha det...

Jenny:
Mmmm... jag börjar märka det. haha :-)

Ofelia:
Haha jag har inte heller några löpargener. Tycker jag löptränar mer än genomsnittet men fortfarande ligger jag långt under genomsnittet i tid. Men det skiter jag i. Jag blir glad av löpning och det räcker för mig... :-)

Bille:
Taaaaaaack!!! Vad gulligt!

Emelie:
Jo, ridning är dyrt. Dyrt om man inte har häst och megadyrt när man har häst.

Emelie (igen):
Tack tack vad snällt!!

Anonym sa...

För de pengarna fick jag skor, kläder, pulsklocka, trampcykel (beg), skivstång med vikter och en kajak med paddel (beg) - lite repigt och inte det bästa men jag har nog roligare än de flesta.