25 februari 2008

Mitt stora projekt

När jag gör något är det allt eller inget. Lagom går liksom inte. Dagens stora mat- och bakprojekt är enormt.

Ugnslycka

I min lilla oas på Söder finns ingen ugn. Där finns ett sött litet kök, ett stort snyggt badrum, en perfekt sovalkov och ett lagomt litet vardagsrum. Men ingen jäkla ugn. Eftersom jag inte har någon ugn drömmer jag alltid om att baka, laga lasagne eller svänga ihop en paj. Då behöver man en ugn.

Lagom till att jag flyttade hemifrån hittade mamma och pappa sitt drömhus och flyttade. Visserligen bara några kilometer från vårt gamla hus men tillräckligt för att hamna alldeles vid strandkanten. Mamma säger att hon inte kan åka hemifrån eftersom hon får sådan hemlängtan så fort hon åker förbi postlådan. Men nu har hon lyckats, för familjen & Co är på sportlov i norrland tillsammans med alla andra Stockholmare. Jag är hus- och kattvakt. Och smälter vid tanken att ha tillgång till ugn.

Snart smälter jag på riktigt också. Ugnen har stått på hela dagen. Jag har världens största mat- och bakprojekt på gång. Lagom finns inte när det gäller min värld. Varken i träningsambitioner eller matlagningsambitioner.

Det som har, ska, eller håller på att tillagas är:
Kesolimpa med torkad frukt
Dinkellimpa med ananas och mandel
Morotslimpa med ingefära, apelsin och vanilj
Aprikos och nötlimpa
Baconlasagne
Lasagne verde
Guldgul paj med bacon
Köttfärspaj

Det finns andra fördelar med att vara hus- och kattvakt. Häromkring finns Stockholms finaste joggingmiljöer (enligt mig alltså). Antingen kan man ta sig en långjogg in i Nacka naturreservat och förbi Erstaviks strandbad. Eller så väljer man att springa intervaller på de sprillans nya löparbanorna på idrottsplatsen. Jag har hunnit varken eller. Måste ju hålla koll på ugnen!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Det luktar nybakat ända hit!!! Bra jobbat i köket!

Sofy sa...

men åh...var du tvungen att ge mig MEEEER ångest över att flytta till gasugnshelvetet?!

Nåja... i valet mellan ingen ugn alls och en med gaslåga får jag väl i alla fall välja det senare och vara glad. Kul för dig med bakprojektet, det lät verkligen som ett projekt!!!

Ebba sa...

Ojoj, bra jobbat!! =) Fast det kanske blir så när man inte har ugn: man vill använda den hur mycket som helst! När man har en är det inte lika intressant eftersom att man vet att den står där ;)

Anonym sa...

ÅH så mycket gott från ugnen! *kurr*

TheLoonyNail sa...

Oj vad hungrig jag blev!! Blev väldans sugen på att testa dinkelbrödet med ananas och nötter, låter hur gott som helst. Hoppas du hinner med allt!

Puma sa...

Anna:
Så bra, då har jag inte bränt något med andra ord. :-)

Sofy:
Haha, läste precis om dina pannkakor. Men - du har ju en ugn iaf!!

Mrsebba:
Ja, det man inte har vill man alltid ha!

Bille:
Jepp. Har bara provsmakat den gröna lasagnen (suuuuper) och kesobrödet (godaste NLifebrödet hittills!) än så länge. Man blir mätt på att baka!

Vargungen:
Haha ja det kan bli sent ikväll. Men, jag har bara två bröd kvar (varav ananasbrödet är ett av dem...)

Löpning & Livet sa...

Haha man kanske kan komma och få smaka lite =) När jag har flyttat och fått större kök ska jag också baka lite oftare!

Anonym sa...

Ingen ugn?? Galet ju!! Skulle jag aldrig klara mig utan!! Du har ingen möjlighet att köpa en då? Det finns ju ganska små ugnar utan spis nuförtiden...