27 februari 2008

Ons 27 feb: Mjölksyreträning

Himmel eller helvete? Ikväll var det både och.

Spinning


När jag kom till SATS Hötorget kändes det som om jag inte tränat på evigheter. Men det har jag ju. Fast inte spinning. Knät har känts för osäkert för det. Idag var det nypremiär. Det firades med Pias kanske tuffaste pass för säsongen: mjölksyreträning.

Efter en extralång uppvärmning på 16 minuter var det fulls ös medvetslös redan från början: 6 stycken 30/20-intervaller, 5 stycken 60/30-intervaller och till sist 4 stycken 90/nånting-intervaller. Målet var att alltid komma upp i 90% av max. Jag som har svårt att nå riktigt höga pulssiffror när jag kör spinning kom upp i 91-92% under de flesta intervaller (förutom två där jag mesade ska jag erkänna...) Jag hade inte bara mjölksyra i benen men också magsyra i halsen redan efter andra 30-sekundaren. Men det blev bättre. Och jobbigare. Fasansfullt fantastiskt jobbigt. Det är inte ofta jag känner mig sådär mör efter ett spinningpass, men det gjorde jag ikväll.

Efter första passet bjöd Andreas på 75 minuter Giro d´Italia. Intervaller, passande nog. Under uppvärmningen var jag som vånligt låg som en bungalow men när vi väl kom igång så fick adrenalinet mig att växa till ett höghus. Någonstans i mitten var jag i mitt esse och jag kunde också skrika, tjoa och peppa precis som alla andra energibomber där inne. På slutet var jag just det - slut. Och när stod i Konsumkön efteråt kom jag inte ens ihåg telefonnumret hem.

Kvällens spinning sammanfattar jag i den här låten som fullkomligt skriiiker energi:

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, ville bara tala om att man har olika maxpuls i olika idrotter. Svårt att komma upp i samma maxpuls på cykel som i löpning, förklarligt eftersom man i löpning måste "ta" stötarna varje gång kroppen möter marken, det slipper man inom cykling/spinning. Jag är triatlet och har således tre olika maxpulsnivåer inom mina olika delmoment. Om du vill veta vad din maxpuls inom cykling så kan du testa detta tillsammans med instruktör eller PT på gym.

Intervaller är livet. Kör hårt! ;o)

Puma sa...

Anonym:
Japp, jag vet. Därför var det extra kul att jag faktiskt kom upp i 90%! Att jag fick mina må-illa-känslor var kanske därför ganska förklarligt.

Vad har du högst maxpuls i? Låter som om löpning borde vara det man har högst i men kanske har jag fel? (Eller längdskidåkning för det är tokjobbigt, men det hör ju inte till triathlon...) :-)

Tack för kommentaren! Hör gärna av dig med fler!

Anonym sa...

Låter som ett härligt pass!

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Du, du glömde en sak, vi e rätt coola alla tre som faktiskt satt kvar efter detta mördarpass *S*
Tack för det goda brödet, har smakat det med persikor och lingon. Mumma va det!

TheLoonyNail sa...

Oj oj jur orkar du köra 2 spinningpass på raken?!?! Jag skulle inte klara det , men jag spinnar inte så ofta!
Starkt!

Ebba sa...

Jäklar, bra jobbat!! =) Hur kändes knät efteråt?

Anonym sa...

Tusan vad KUL & superTUFFT det låter! Jag lääängtar tills vi flyttar in till stan igen så jag får möjlighet att köra dessa pass :)

Anonym sa...

låter härligt. nu blev jag taggad .. men måste kurera mig först :/

Anonym sa...

den låten är asbra, men tillsammans med fyrverkeri är den ännu grymmare :-)

Karin sa...

Bra jobbat! Det var kul att köra ihop, men shit vad slut jag blev. Kände inte av det då, men efteråt! Hade en hemsk kväll sen, illamående och sov utan att kunna äta så mkt. Uscha.
Bestämde mig för att ta vilodag idag. Kör hårt på pumpen ikväll! Kram

Puma sa...

Kul pass var bara förnamnet. :-)