28 februari 2008

Att tänka (kritiskt)

Bloggar, gratistidningar och flödande information i all ära, men var finns vårt omdöme?

Hallå?

Allt färre läser morgontidningar. Istället förlitar vi oss på Aftonbladet, City och Metro. Med notiser som "Nya numret av Elle ute nu" och billiga rubriker får vi vår dagliga dos av så kallat nyhetsflöde. En skruvad allmänbildning. Jag läser inte heller till exempel DN eller SvD varje dag. Men när jag inte skummar igenom den känner jag mig bakom flötet. I de flesta fall är det P1 som jag konstant lyssnar till, tant som jag är, som räddar mig.

Men det var inte morgontidningarna jag tänkt skriva om. Istället vill jag skriva om de livsfarliga bloggarna.

Bloggarna som sådana är harmlösa. De bits inte. Ger inga allvarligare infektioner. Det är bristen på kritiskt tänkande hos läsarna som kan göra dem farliga. Inte sällan läser jag bloggkommentarer där bloggförfattarna idoliseras, ses som experter och frågas om vad som är bäst. I vissa fall ser sig bloggarna som självutnämnda experter och bjuder på föreläsningar i skriftlig form, delar ut tips och skriver inlägg som om de författade redaktionellt material till en tidning (inte för att jag tycker tidningar är mycket bättre).

Ett rykande färskt exempel på detta är lika smarta som skamlösa Blondinbella, som har fått för sig att skriva träningstips.

Jag är inte bättre jag. Min tanke med bloggen är att inspirera. Förmedla en känsla. Men jag trillar också dit ibland. Låter som en expert. Då vill jag slå mig själv på fingrarna. Jag vill inte vara en av dem som skriver om sådant jag tror att jag kan. Därför kommer det aldrig (mer) att finnas ett enda inlägg av "så ska du göra"-typ. Bara en massa träningsglädje, mycket ifrågasättande, och en del kritiskt tänkande. Som igår, då jag hittade O`boys nya sockerfria version (istället med sukralos, inulin, maltodextrin). Smart, tänkte jag. Sedan läste jag lite noggrannare på förpackningen, såg att det kryllade av snabba kolhydrater och ställde tillbaka den. Jag brukar ju inte ens dricka O`boy. Varför börja nu?

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har testat "no suger" varianten... SÅ äcklig! Jag älskar tyvärr O'boy, det är min lördagsmorgonlyx!

Sofy sa...

Jag har faktiskt aldrig riktigt varit nån oboyfanatiker jag heller...så jag låter bli.

Jag menade inte riktigt att dyrt alltid är bäst i mitt inlägg om skor heller, men det förstod du nog också. Hela grejen är bara att det får kosta om han tycker det, är det den dyraste han pekar på så sväljer jag hårt och drar kortet liksom... gör han det inte så vore det himla skönt, ha, ha... Hara ldrig provat brooks, men är kär i adidas som brukar sitta grymt bra på mina fötter. Vi får se helt enkelt. Sen gillar jag stadium för att de har newline och för att de har everest och soc, bra märken till bra priser!

Löpning & Livet sa...

Bra skrivet! Håller fullständigt med dig!

Anonym sa...

Hej,
Jag har provat Dr Dahlqvists 'diet' eller om man snarare kan kalla den för livsstil, och det funkar verkligen! Jag har följt din blogg en längre tid och du nämner ibland att du fortsätter att gå upp i vikt trots att du tränar väldigt mkt. Jag tycker mig se ett samband mellan din kost, som inte innehåller så mkt animaliskt fett, och ett stort intag av kolhydrater. Om du har tid så föreslår jag att du läser igenom den? Vänliga hälsningar, Emma (sundsvallsflikkan@hotmail.com)

Katarina M-I sa...

Man får ta bloggvärlden för vad den är. Ingen korrekturläser, ingen kollar källor, ingen kan vara helt säker på vad som är sant.
Det som är tragiskt är precis som du säger, när människor stenhårt tror på allt som skrivs...

Anonym sa...

Och hur mycket fick den där Blondinbella att skriva den där reklamen om den där doktorn och hennes kost? Hela den där bloggen är ju uppköpt. Läser folk den och tror på vad som står eller?

Anonym sa...

Jag tycker att man alltid bör vara kritisk och nästan utgå från att vi blir lurade.

Anonym sa...

Jag röstade just på din blogg i Spotlights tävling. Även om jag tycker att din blogg är fin som den är. Du behöver väl ingen blogghjälp från Blondinbella som verkar ha ett finger med i spelet när det gäller Spotlight? ;)

Terese sa...

Gissa vem som har röstat på dig på Spotlight :-)

Puma sa...

River & Terese:
Kära vänner, hur sjutton hittade ni till Spotlighttävlingen? Jag drog mig precis ur - just för att jag inte vill länka till någon annan utan syfte... men tack för rösterna!

Anna:
Jag förstod. Och tycker det är en klok inställning. Hoppas killen kan nåt!

Andrèa:
Vad bra. Då är jag inte ute och cyklar.

Cykelmygga:
Ändå verkar de vara så många som inte tänker...

Sundsvallsflikkan Emma:
Tack för kommentaren. Jag hade en tanke på att köra LCHF men, det funkade inte praktiskt. Nu äter jag med fokus på GI vilket betyder kolhydrater men alltid långsamma sådana. Med ännu mer fokus på proteindelen hoppas jag att jag snart ska hamna rätt.

Dessi:
Klokt!

Em Löfgren sa...

nä visst får man inte glömma att vara kritiskt när man läser bloggar och ta vissa med en nya salt! och 17 åringar som kallar sig något med blondin kanske man inte ska ha som bästa sanningskälla+! ;) jag tycker man ska vara noga med att poängtera "detta funkar för mig" eller "så här gör jag" eller "detta kanske inte funkar för alla men det funkar för mig" Inte göra sig själv till en självutnämnd expert utan bara dela med sig av sina erfarenheter!! och det tycker jag du gör skitbra pumis!!

Anonym sa...

Bra skrivet!

Anonym sa...

Ja, man ska vara försiktig med att utge sig för att vara "expert" om det nu inte är så att man faktiskt är det. Det mesta får tas med en skopa salt =)

Anonym sa...

Jag gick in på blondinbellas kompis perrobin och hittade en länk där. (Ja jag erkänner, jag brukar hänga på blondinbellas blogg då å då) haha.

Anna (Orka mera) sa...

Ja den oboyen gör mig bara arg. Den innehåller snabbare kolhydrater än vanlig oboy, men får ju kallas "utan tillsatt socker" och det låter ju bra och säljer! Rent lurendrejeri!

Skrev själv om just detta för ett tag sen: http://blogg.piggelina.se/2007/04/lt-dig-inte-luras.html

Anonym sa...

Vad trevligt med en till P1-tant! :-)

Unknown sa...

Man får ju tänka på att det är individer som skriver, och inte se bloggarna som fakta! Kritiskt tänkande är klart underskattat...

Även jag har testat den sockerfria o'boyen, och den var inget vidare nej... Ska det va o'boy ska det vara riktig! Samma sak med socker - hellre litegrann riktigt socker än en massa fusk.

Anonym sa...

Intressant skrivet, rätt intressant vinkling. Jag skriver själv en del mer faktabaserade inlägg men jag skulle dock aldrig få för mig att skriva om någonting som jag heller inte kände att jag behärskade. Ska man skriva om lite mer fakta tror jag det är viktigt man också besitter en viss kunskap inom området.
Självutnämnda experter har även jag väldigt svårt för.