19 november 2007

19 nov: Varierad träning

Ett lass med varierad träning invigde veckan: fartlek, core, spinning, benstyrka och invigning av min nya stepper.

Fartlek

Joggingen igår var en dyster historia. Idag kändes de som bly. Därför blev jag förvånad när det gick ganska lätt på löpbandet på lunchen idag. Och sporrad. Nu vill jag springa mer! Oftare! Längre! Snabbare! Och jag ska ge mig sjutton på att jag ska bli bättre på det. Sådetså!

Core

Efter löpbandsframgången var det dags för core. Mitt nya favoritpass. Det är en favorit inte för att det är sådär euforiskt roligt, utan mer för att det är så nyttigt.

I vanliga fall brukar den sista rörelsen, en slags roddövning, vara en killer. Idag tog jag slut i magen redan under de inledande crunchesen.

Men det är bra. Jag är nöjd! Det betyder att jag fokuserade redan från start. Och om man fokuserar riktigt mycket, så behövs inte 150 crunches för att det ska bränna i magpartiet. Då behövs bara 15. Kvalitet. Inte kvanitet.

Spinning

Måndagskvällar betyder Halelujamoments i Hötorgets spinningsal. Då kör Pia dubbelpass. Och många med henne. Men jag nöjde mig med ett pass. Körde järnet istället.

Innanför dessa dörrar upplevs många Halleluja moments!

Det var backpass. Underbart! Åh vad jag älskar mjölsyrasprutande backar! Branta backar. Långa backar. Utmanande backar. Och tunga backar! Kan det bli bättre? Ja, det skulle väl vara intervaller då...

Benträning

Gårdagens löpskolning innebar benträning för mig. Men jag laddade ändå på med fem set utfallsgång till idag. Vilken toppenträning det är för benen!

Resten av benträningspasset snackade jag bort eftersom jag träffade på en bekant på gymmet. Jag försökte mig på några 90-graders skidåkarställningsövningar under snackisen, men de var ganska halvhjärtade. Men jag är nöjd ändå. Tröttheten i benen känns!

Stepper

Lagom till 19-nyheterna på TV4 invigde jag steppern. Jag är fortfarande nöjd med inköpet - för den är jobbig!


Hade som mål att köra 15 minuter. Klarade det med nöd och näppe. Det var tungt - mer för benen än för pulsen. 15 minuters träning i ganska medelmåttigt tempo resulterade i drygt 120 kcal och en medelpuls på nästan 70%. Inte så pjåkigt för en manick man kan ställa under sängen.

Summa summarum:

130 träningsminutrar. Ungefär 1200 träningskalorier. Genomsnittlig fartlekspuls: 85%, corepuls: inte så intressant..., spinningpuls: 75%, benträningspuls: vet faktiskt inte, twiststeppuls: 70%.

Nu ska jag käka!

13 kommentarer:

Anonym sa...

låter som en tuff träningsdag ju!

den där steppern låter ju intressant när du beskriver ditt
15-minuters-pass. blir lite sugen faktiskt.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Halleluja moments...ja jag kan faktiskt inte säga det bättre själv! Å då gillar jag inte backträning alls, egentligen *skrattar*
Tack för idag, vi ses på onsdag morgon!

Anonym sa...

måste bara säga att detta är klart den enda och bästa bloggen jag läst/läser riktigt kul och inspirerande, och jäklar vad du tränar mycket. fortsätt så

Anonym sa...

Roligt med sån variation, då blir man bättre är min vision. :-)

Anonym sa...

Håller med om att detta är en suvverän blogg, man blir så inspirerad av att följa ditt äventyr! Nu blev jag också väldans nyfiken på din stepper, var köpte du den och vad fick du betala? Funderar nämligen på att byta ut den dammande motionscykeln mot något roligare (kör Pias fredagpass istället) :)

//Sköldpaddan

Anonym sa...

Åh, får nästan gåshud av att läsa om alla backar.. älskar långa klättrande backar tills man nästan stupar. Och intervaller, gärna i backen! Den du ;)

Anonym sa...

Härlig träningsdag!! :) Förstår hur benen kändes, mina är tunga som bly idag dom med efter milen igår.

Puma sa...

Bille:
Tufft är härligt! Och steppern är en väldigt bekväm träningsform - den kan ju göras framför TVn!

Nilla:
Å jag gillar inte Kishti. Haha. Men visst var det kul! Tack själv!! Du skriker bra där på hojjen!

Alexander:
Kul att du gillar den. Fasen vilken press jag fick på mig att fortsätta i samma anda. :-)

Moa:
Jag håller med!

Anonym/Sköldpaddan:
Köpte den på Stadium, det är en Casall twist step. 699 pix, men hade en rabattchek på 20%. Har provat en liknande på InterSport men den var så skranglig. Och skranglig är inge bra. Pia är bra alla dagar! :-)

Sofia:
Ja vi fick så många backintervaller vi orkade - också! Underbart, eller hur!

Ebba:
Ja, då sitter vi med samma känsla. Tänk att det som är jobbigt kan vara så härligt!

Anonym sa...

Oj vad mycket träning! Har du inte svårt att få i dig all mat som du behöver? Själv tränar jag kanske hälften så mycket och har stora problem, känns som om jag inte gör annat än äter :)

Terese sa...

Ser fram emot att se dig och Nilla imorrn bitti. Och så ses vi på fredag. Hoppas på att det blir backar även då!

Jag kanske också måste köpa en stepper, den verkar ju grym. Både du och Emelie har ju en.

Anonym sa...

heja och hå vad du toktränar!! tokträna är en ny benämning på när man kommer över 120 minuter (2 timmar på en dag)! jag älskar tokträning!! och du med! =)

MEN HERREGUD KVINNA SKA DU GE MIG EN HJÄRTATTACK???? har du ingen ugn??? hur överlever du!? ;) det får du införskaffa! eller åtminstonde smila in dig hos en granne så du kan få låna!! ;)

Just_me sa...

Hej
Jag måste säga att din blogg är jättebra, läser den varje dag och man blir verkligen inspirerad. Förstår bara inte hur du orkar träna så mycket och samtidigt aldrig bli less. Måste dock säga att jag inte alls förstår tjusningen med spinning.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

... men jag blev ju arg på mina ben och min ork när dom/den ville tryta... då gäller det att skrika till så att hornen växer i pannan och adrenallinet tar över efter tröttheten!