20 november 2007

ICA asiatiska wokgrönsaker

Det är bra med en räddare i nöden när det krisar.

ICA Asiatiska wokgrönsaker

Medan grabben älskar att frossa i snabbmakaroner måste jag tänka till. Jag ska ju helst undvika (snabba) kolhydrater. I synnerhet på kvällen. Jag märker själv vilken otrolig påverkan kolhydrater har på mitt sötsug.

Det låter enkelt att byta ut kolhydrater (ris, pasta, potatis) mot grönsaker. Men det är det inte alltid. Speciellt när man bara matshoppar väldigt sporadiskt som jag.

Men. Jag har hittat svaret till problemet. Det stavas wokgrönsaker och är både det fiffigaste och det godaste som finns!

Wokgrönsaker finns i en mängd olika variationer. Bäst gillar jag ICAs asiatiska wokgrönsaker (inte att förväxla med thaiwokgrönsakerna) med krispiga sockerärtor. Mums!

Igår blev det just en wok på asiatiska grönsaker och lax. Serverad på en bädd av riven vitkål och pumpakärnor. Det var nice!


(Dock märks det på morgonen när man inte ätit kolhydrater kvällen innan. Den fullkomligt skakar av hunger!)

9 kommentarer:

Anonym sa...

efter år med problem av magen har jag hittat balansen med låglaktos och lååååångsamma klhydrater! jag väljer inte bort kolhydraterna helt, fullkornspasta och quionoa blir det ofta ofta, men bara lite och tillsammans med massor av grönsaker så går det! det tar ett tag innan man kommer in i det hela efter ett helt liv med vitt bröd och snabba kolhydrater, men när man känner att man bara mår bättre och bättre så är det värt det....och jag kan säga att jag med hatar att laga mat, men vad gör man inte för att orka träna.....

Anonym sa...

Det där med att du inte bör äta kolhydraterna (snabba) på just kvällen, får du jättegärna utveckla lite om du ids :)

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Frysta grönsaker är kanonbra!! Har så svårt att komma på roliga recept med grönsaker, så oftast blir det att jag slänger in frysta grönsaker i mikron.. Snabbmat eller vad?! =)

Anonym sa...

Haha, jag glömde! Frysta grönsaker i mikron var det jag skulle säga ju, egentligen, men jag skrev in mig i en massa annat! Så frysta grönsaker, i en skål, fyll upp med vatten, in i micron på högsta massor med minuter så dom kokar ordentligt, sen är det bara att knapra på, lättare än så blir det knappast!

Sporty Spice sa...

Att dra ner på kolhydrater på kvällen är smart, kroppen behöver ju inte en massa energi när man ska gå och lägga sig snart. En liten parantes bara, grönsaker är kolhydrater. Jag menar inte alls att du inte ska äta grönsaker på kvällen - för det är ju jättebra. Liten klargörande bara när du skriver att du inte äter kolhydrater på kvällen. Men tänk på att majs (som förmodligen finns i din mix) knappt räknas som grönsak utan som kolhydrat i kostsvängen.

Anonym sa...

Usch! Nu blev man ju hungrig när man fick läsa om alla goda wok-tips, och jag som just slog på spisen för att laga snabbmakaroner (igen)... Får nog ta och se efter vad som finns i frysen istället :)

Puma sa...

Anna:
Bra jobbat! Bra lösningar får ta lite tid.

J:
Sportu Spice förde ett bra resonemang kring det nedan. :-)
Psst - ha en bra dag du med!!

Ebba & Anna:
Men... alltså, utan smak?

Sporty Spice:
Sant, och min hot chilisås innehåller också kolisar, även om den är direktimporterad från Thailand och inte nån billig Willysvariant.

Berglund:
Jag säger som jag säger till grabben: hur sjutton kan man bli en maralöpare på snabbmakaroner? Sprintar ni runt banan eller??

Anonym sa...

Nej, jag kryddar självklart grönsakerna! Usch för grönsaker som inte smakar något, som frysta grönsaker ofta gör.

Anonym sa...

puma: givetvis är det kryddor på! salt och peppar om jag ångkkar, aromat sen, men oftast har jag ju krydda på resten av maten och äter det med kräm fräs och då löser det ju sig, men ja, det måste ju smaka!