09 november 2007

Intervaller på löpband

Friskispressen bjuder på det mesta (den finns att hämta gratis bl.a. på Stadium för oss om inte är några gympare)!

Intervaller på löpband

Friskispressen är bra på alla sätt och vis. Reportage blandas med personporträtt och plocksidor med riktigt roliga prylar. Här finns också gott och blandatsidor med lite småtips.

Bland annat hittade jag en ruta om intervallträning på löpband. Löpbandslöpning är ju trots allt lite annorlunda än "verklighetslöpning".

Till exempel så fryser man oftast inte. Man blir inte heller blöt om fötterna efter att ha missat en vattenpöl och inte heller får man grus i skorna, snubblar på bucklor i asfalten eller riskerar att bli påkörd vid övergångsställen.

Dock bör man ta i beaktning punkt tre (se nedan). På löpbandet blåser det nämligen aldrig motvind och mattan går liksom av sig självt. Så liite lättare är det nog allt att springa t.ex. 6km/timmen på löpband än i verkligheten (dock tycker jag personligen att tristessen på löpband utjämnar detta).

Punkt fyra ställer jag mig väldigt frågande till. Just nu är jag nämligen väldigt oviss om det här med hällöpning. Är det inte bättre att försöka springa lite mer på hela fotbladet...

Framfotslöpandets vara eller icke vara debatteras flitigt på många ställen just nu. För mina supinationsfötter passar ett steg som inte involverar hälen allt för mycket rätt så bra. Dock säger vissa att det är mindre bra för benhinnorna att löpa på framfoten. Men kika på långloppseliten nästa gång ni får chans - tåspringandet dominerar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vem har skrivit den artikeln? vem har sagt att man ska landa på hälen????

Puma sa...

Friskispressen!

Jag vet. Det är dumt. Man ska inte landa på hälen. Men det är ju trots allt det man får itutat i sig hela tiden.

Anonym sa...

Ajdå, jag landar på hälen och har problem med fötterna (har skoinlägg)och min kiropraktor (skrivs det verkligen så?) sa att jag INTE ska landa så.. :/

Anonym sa...

På tal om löparskor! :) Team sportia kör på hightech när det gäller att kolla vilken isättning man har! Istället för att man springer/går på ett löpband har dem en sensorplatta man får stå, gå och böja sig på för att se hur man belastar foten osv. Jag blev rätt impad och var tvungen att testa :) Har tidigare trott att jag supinerar, men jag har tydligen en neutral isättning. Jaja nu svävar jag iväg lite :P

Trevlig helg! :)

Puma sa...

Dessi: Ja alla verktyg som kollar fötterna är bra. Jag har också stått på låda och vet vad du menar. :-)