04 november 2007

Summa summarum

Min första killer week är över. Och jag har överlevt.

Summa summarum

Jag inledde veckan med målet att träna mer än 510 högintensiva minutrar. Jag konstaterar halvnöjt att jag har lyckats. Facit blev nämligen 588 minuter.

Riktigt nöjd är jag inte. Att mäta träningsveckorna i minutrar är som att jämföra äpplen och päron. Att powerwalka i 50 minuter ger fler minutrar än en snabbdistansjogg på 30 minutrar trots att det sistnämnda är bättre träning för mig.

Jag har tidigare varit inne på att mäta träningen i kilometer. Men det är inte heller bra. För mycket löpning skulle slita för mycket på mig (det är en svårt balansgång det där) och dessutom kommer jag inte många löpkilometrar under ett spinning- eller boxpass.

Kanske är kalorier det bästa verktyget? Kalorier är bra eftersom det står i direkt proportion till både intensitet och längd (denna veckan har jag t.ex. avverkat 5710 kalorier). Men att jaga och jämföra kalorier känns inte så "politiskt korrekt".

Styrketräningen har som vanligt gått si och så. Axlar och rygg glömdes bort på vanligt manér. Benen kom lite i skymundan och påverkar min träning negativt de påföljande två dagarna. Men det är bara att ta nya tag nästa vecka! Träningen är redan planerad..

9 kommentarer:

Prralin sa...

Du är fantastiskt duktig på att planera - och få till bra träningsveckor! Idag känner jag mig hyfsat motiverad efter ett styrketräningspass (!!) och ska försöka apa efter dig så gott jag kan... ;)

Anonym sa...

funderar på att börja summera mina träningsveckor så som du gör, verkar som ett bra sätt att hålla koll :)

Anonym sa...

Härlig vecka du har avverkat! Jag måste få fråga; vad har du för pulsklocka? Jag är inne på att skaffa en Polar F11. Förresten så härmar jag dig lite med veckosummeringar på min blogg :) Det var en så bra idé för att hålla koll.

Anonym sa...

får man fråga hur du har lagt upp veckan? mest av nyfikenhet, själv ska jag bli av med en långvarig förkylning och ska vila en hel vecka...eller iallafall till fredag ;)

Nix sa...

Du är galen!

Jag vet att jag har fått någon träningsdagbok från Runners World som mätte i någon typ av mått som skulle kunna sammanfatta alla typer av aktiviteter.
http//www.traningsguiden.se
har jag också för mig summerar ihop olika typer.

Anonym sa...

attns! du slog mig med 3 minuter! ;)ja du det är inte lätt vad man ska mäta i, minuter och kilometrar får liksom stå i propotion till varann, jag menar, ska man jaga mest minutrar får man ju hålla sig till att gå, helst långsamt ;)och så kan vi inte ha det! nä bäst kanske att hålla koll på min, km, och kcal och göra någon slags överblickjämförelse!! bra jobbat iallfall vännen!!

Anonym sa...

588 minuter, bra jobbat tjejen!!

zandra. sa...

Inte varit hos dig och hälsat på sen i fredags morse och fastnade nu vid ditt gyminlägg från samma dag! 11o kg knäböj. My oh my, kvinna! Det är ju tokmycket!! Eller så är det jag som är sparris och jag har inte så många andra än mig själv att jämföra med... ;)

Puma sa...

Prralin:
Planering är nyckeln till allt vad gäller min träning. Men som sagt, jag är en planerings- och listfreak. Att "ticka av" saker ger mig en enorm tillfredsställelse. :-)

Sofia:
Ja gör det och testa. Det är ett bra måttband!

Leen:
Jag har en Polar RS400SD. Funkar tokbra. Men grabbens Polar RS800SD är snäppet vassare. ...och tusenlappen dyrare...

Anna:
Javisst! Här kommer min planering:
MÅN: 30min jogg eller gymcardio på morgonen följt av dubbla spinningpass på kvällen samt magtränng. TIS: en lång powerwalk på typ 60-70min. ONS: Jogg på 60min på morgonen och gymcardio och styrketr för bi, tri, bröst och axlar på kvällen (totalt ca80min). TOR: viiiiila FRE:ej bestämt... lutar åt coreträning samt någon slags intervallträning. LÖR: 90min långjogg SÖN: jogg med team sthlm marathon. ungefär så blir det... hoppas din förkylning ger med sig så du kan börja träna! :-)

Nix:
It tales a fool to remain sane! Ska kolla in träningsguiden!!

Emelie:
Oj då. Läge att fira med andra ord. Jag utmanar dig denna vecka!

Ebba:
Tack! ;-)

Zandra:
Nä. Lugn i backarna. Inte i knäböj - utan i benpress (liggandes). Det gör mig inte till lika mycket superwoman. Tyvärr.