06 november 2007

Snack om träning

Varför höjs det på ögonbrynen?

Om "duktiga" träningskillar och "dumma" träningsbrudar

Jag kan tycka att jag tränar mycket med mina dryga 500 träningsminutrar per vecka. Men de är peanuts! Vill man - så kan man så mycket mer.

Ta en bekant till grabben till exempel. Han ligger och nöter på 13-15 mil löpning i veckan. Det motsvarar cirka 700 minuter - i veckan! Det är andra grejer det. Men han är inte på något sätt ensam i träningstoppen. De flesta löparfantaster ligger där uppe någonstans. Många längdåkare också. Och många, många fler idrottare med dem.

Därför tycker jag att det ter sig lite ironiskt att läsa kommentarer på ihärdiga hälsobloggar som i stort sett säger "men du tränar ju alldeles för mycket, du är ju dum i huvudet".

Är man en rätt så bra och ansedd löparsnubbe så är det acceptabelt att träna mycket och man ser upp till deras driv och förmåga. Men är man en ung tjej utan elitsatsning så går det tydligen inte för sig, då är man dum som inte fattar bättre.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! De som gnäller är oftast de som aldrig tränar själva... "Du tränar alldeles för mycket, det är inte bra för dig..." Bla, bla, bla... Så: Keep it up!

Anonym sa...

Förstår precis. Jag har också fått kommentaren, massor med gånger. Det ironiska är att jag faktiskt utövar idrott på elitnivå men folk verkar vägra acceptera att man kan vara överviktig och göra det. Bloggarna är udnerbara på många sätt men vissa kommentarer gör en både ledsen och förbannad. Du verkar ha en bra och sund inställning och jag tycker du är grymt duktig!

Anonym sa...

Förstår precis. Jag har också fått kommentaren, massor med gånger. Det ironiska är att jag faktiskt utövar idrott på elitnivå men folk verkar vägra acceptera att man kan vara överviktig och göra det. Bloggarna är udnerbara på många sätt men vissa kommentarer gör en både ledsen och förbannad. Du verkar ha en bra och sund inställning och jag tycker du är grymt duktig!

Anonym sa...

jajamen så här sitter vi och är dumma i huvudet! helt jättedumma faktiskt! ujuj!! ;) hihi!

Sporty Spice sa...

Bra rutet!

Anonym sa...

Så sant som det var sagt! Eller skrivet kanske.. :)

Puma sa...

Anna:
Ja precis så är det faktiskt!

Msfatso:
Ja - håller med. Duktiga är vi allihopa som tränar tycker jag. :-)

Emelie:
Ja vi är helt dumma i bollen. fattar vi inte det?

Sporty:
Grr! Haha

Ebba:
:-)